Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2024

ΕΝΟΤΗΤΑ 17

                                                       ΕΝΟΤΗΤΑ 17
                                 Η διακυβέρνηση του ελληνικού κράτους
                                από τον Ιωάννη Καποδίστρια (1828-1831)
Για την ηχογράφηση ΕΔΩ
Η άφιξη του Καποδίστρια στην Ελλάδα
Ο Ι. Καποδίστριας εκλέχτηκε Κυβερνήτης της Ελλάδας από την Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας και ήρθε στο Ναύπλιο τον Ιανουάριο του 1828. Η  κατάσταση στην οποία βρισκόταν η χώρα ήταν τραγική:
·      Η χώρα ήταν ερειπωμένη και ο λαός εξαθλιωμένος.
·      Ληστές και πειρατές έλεγχαν μεγάλες περιοχές της χώρας.
·      Ο αιγυπτιακός στρατός κατείχε εδάφη της ΝΔ Πελοποννήσου και ο τουρκικός στρατός κατείχε εδάφη της Στερεάς Ελλάδας.
Οι ενέργειες του Καποδίστρια ως Κυβερνήτη της Ελλάδας:
Πολίτευμα και διοίκηση:
·      Συγκέντρωσε όλες σχεδόν τις εξουσίες στο πρόσωπό του.
·      Ανέστειλε την ισχύ του συντάγματος της Τροιζήνας.
·      Διόριζε ο ίδιος τους υπουργούς.

Ένοπλες δυνάμεις:
·      Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την οργάνωση τακτικού στρατού με διπλό σκοπό:
Ø      την εκκαθάριση της Στερεάς Ελλάδας από τον τουρκικό στρατό,
Ø      την αντιμετώπιση της ληστείας και της πειρατείας.
·      Στον τακτικό στρατό αξιοποιήθηκαν και ορισμένοι από τους αγωνιστές.
·      Δημιουργήθηκε ο Λόχος των Ευελπίδων, ένα είδος στρατιωτικής σχολής.
·      Έγιναν τα πρώτα βήματα για την οργάνωση τακτικού πολεμικού ναυτικού.
·      Καταπολεμήθηκε η πειρατεία, χάρη στη δράση του Μιαούλη.

Οικονομία:
·       Σχημάτισε ένα πρώτο κρατικό ταμείο.
·       Ίδρυσε Τράπεζα με τη βοήθεια του Εϋνάρδου και έκοψε νόμισμα, το Φοίνικα.
·       Εφάρμοσε αυστηρή λιτότητα στις κρατικές δαπάνες.
·       Επιχείρησε να εκσυγχρονίσει τη γεωργία με νέες καλλιέργειες και μεθόδους. 

Εκπαίδευση:
·      Το Ορφανοτροφείο της Αίγινας, στο οποίο λειτουργούσαν:
Ø      τρία αλληλοδιδακτικά σχολεία (οι μεγαλύτεροι δίδασκαν τους μικρότερους) με τέσσερα χρόνια φοίτησης (δημοτικά),
Ø      τρία ελληνικά με τριετή φοίτηση (γυμνάσια),
Ø      αρκετά χειροτεχνία (επαγγελματικές σχολές),
Ø      το Πρότυπον Σχολείον (για τους δασκάλους των αλληλοδιδακτικών).
·      Το Κεντρικόν Σχολείον (για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού).
·      Το Πρότυπον Αγροκήπιον, γεωργική σχολή στην Τίρυνθα.
Στόχοι: η εκπαίδευση έπρεπε να παρέχει βασικές γνώσεις και επαγγελματική κατάρτιση.
Ο Καποδίστριας  δεν προχώρησε άμεσα στην ίδρυση πανεπιστημίου.

Η ολοκλήρωση της επανάστασης (1829):
·      Εκκρεμούσαν δύο σοβαρά ζητήματα:
Ø   ο βαθμός ανεξαρτησίας της χώρας,
Ø   ο καθορισμός των συνόρων της.
·      Η Ελλάδα αναγνωρίστηκε ως ανεξάρτητο κράτος με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου στις 3 Φεβρουαρίου 1830. 
·      Τα βόρεια σύνορα του κράτους ήταν η γραμμή Αμβρακικού – Παγασητικού.

Η αντιπολίτευση κατά του Καποδίστρια
·      Η πολιτική του Κυβερνήτη αποσκοπούσε στην συγκρότηση ενός ισχυρού συγκεντρωτικού κράτους κατά τα δυτικά πρότυπα. Αυτή η πολιτική, όμως, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις (τον κατηγορούσαν για αυταρχισμό , συγκέντρωση εξουσίας και περιστολή ελευθεριών)σε:
Ø      πρόκριτους, πλοιοκτήτες και Φαναριώτες,
Ø      φιλελεύθερους διανοούμενους, όπως ο Κοραής,
Ø      Αγγλία και Γαλλία που υποκινούσαν αντικαποδιστριακές κινήσεις.
·       Στις αρχές του 1831 σημειώθηκαν εξεγέρσεις, με αποκορύφωμα την ανατίναξη στον Πόρο από τον Α. Μιαούλη των δύο μεγαλύτερων πολεμικών πλοίων.
·       Κέντρο της αντιπολίτευσης στάθηκε η Ύδρα, όπου η εφημερίδα Απόλλων προπαγάνδιζε τη δολοφονία του Κυβερνήτη.
·       Η ένταση κορυφώθηκε, όταν ο Καποδίστριας φυλάκισε τον πρόκριτο της Μάνης Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, θεωρώντας τον υπεύθυνο για αντικυβερνητικές ενέργειες.
·       Στις 27 Σεπτεμβρίου 1831 ο αδελφός και ο γιος του Πετρόμπεη Μαυριμιχάλη δολοφόνησαν τον Καποδίστρια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου